Månedsarkiv 2026-05-26

AfHans Harbeck

2026-05-26 – Repeater nyt

Velkomst

Så er det igen tid til repeater nyt fra OZ7RD via OZ3RED på 145.725 Mhz.
OZ7RD er en lokalafdeling under EDR, bosiddende i Randers.
I aften er det OZ8NN ved mikrofonen.
Der vil fast blive afholdt repeater nyt hver 14 dag, tirsdag i lige uger kl. 19.30.
Næste repeater nyt er den 09.06.26
Hvis der er medlemmer der vil hjælpe til med at køre repeater nyt så er de velkomne til at melde sig til bestyrelsen.
Hvis der er noget man ønsker med i repeater nyt så send en mail til nyheder@oz7rd.dk
Dead line for indlæg er kl.18.00 dagen før udsendelsen.
Husk i kan altid se aktiviteter i kalenderen på vores hjemmeside eller på vores Facebook side.

Aktiviteter i klubben:

Hver onsdag kl. 19.00 er der klubaften og alle er velkomne til at komme i det gamle vandtårn på Hobrovej 84 A Randers.
Hver 3. onsdag i måneden er tema aften. Her afholder vi foredrag / workshop med mere, se i kalenderen.

Siden sidst

Onsdag den 13.05.26 var almindelig klubaften og her blev som sædvanligt snakket om mange ting om alt mellem antenne og jord.

Onsdag den. 20.05.26 var der annonceret Tema aften. Denne aften er udskudt så vi holder tema i forbindelse med et åbent hus.
Vi holdt derfor almindelig klubaften denne aften.
Jeg var ikke selv til stede, men mon ikke det var en livlig debat som der plejer at være.

Fremad

I morgen den. 27.05.26 er der almindelig klubaften.
har du et projekt eller noget du har bygget og gerne vil vise frem så tag det med i klubben og lad os få en god snak om det.

Onsdag den. 03.06.26 er der almindelig klubaften.
har du et projekt eller noget du har bygget og gerne vil vise frem så tag det med i klubben og lad os få en god snak om det.

Husk vi samler stadig effekter ind til salg på årets Amatør Træf i Odense i november, så har du noget du vil donere så tag det med i klubben.

Har du nogle emner du kunne tænke dig at høre om i klubben så fortæl det til bestyrelsen og vi vil se hvad vi kan gøre for dig.

På generalforsamlingen fortalte vi at vi havde søgt en fond om midler til klubben. Det har vi nu fået svar på og det var desværre et afslag. Nu har vi prøvet og vi vil prøve at finde andre muligheder og søge der

Andre klubbers aktiviteter

Vi vil slå et slag for Aalborg afdelingens repeater nyt hver mandag kl. 19.00 på Aalborg repeateren på 145.650mhz og de har klubaften hver onsdag kl. 19 i deres klubhus på Forchhammersvej 11.

Radio amatørernes sommerlejr

Nu nærmer sommeren sig og vi vil gøre lidt reklame for radio amatørernes sommerlejr som i år holdes i det jyske, nærmere bestemt i Karup.
Sommerlejren holdes i år fra den 04.07.26 til den 11.07.26 på Hessellund Sø Camping.
Det er stadig muligt at tilmelde sig.
Ud over hyggeligt samvær så er der arrangeret udflugter, foredrag, aktivitets dag på mikrobølge og rævejagt. Alle er velkomne til at komme og deltage i aktiviteterne også selvom man ikke bor på lejren.
Man skal bare betale som daggæst på campingpladsen
Se mere på hamcamp.dk hvor programmet for sommerlejren også ligger.
Man kan altid se mere på EDR.dk aktivitets kalender.

Lidt info

Vi vil igen minde om NAC testene som er
1. tirsdag i måneden 2 meter test
2. tirsdag i måneden er 70cm test
3. tirsdag i måneden er 23cm test
4. tirsdag i måneden er mikrobølge test, alt over 23cm

1. torsdag i måneden er der 10 meter test
2. torsdag i måneden er der 6 meter test
3. torsdag i måneden er der 4 meter test

Kører du FT8 test så er disse flyttet fra tirsdag til onsdag på 2 meter båndet og opefter for at følge de internationale test.

I aften er det mikrobølge test.

Skulle du have lyst til at deltage i Europas største radio amatør messe så er der Ham Radio i Friedrichshafen i dagene 26 til 28. juni.
Her kan man møde alle de store radio klubber ARRL, DARC, RSGB og mange flere.
Alle de store mærker er der også samt Europas største ”loppe marked”.

Husk du kan også støtte vores repeatere med økonomiske donationer. Alle bidrag er velkomne store som små.
husk det er med til at sikre driften af repeaterne fremover.

Se mere under fanen repeater på OZ7RD.DK

Eventuelt

Hvis du har noget som du vil sige eller noget du vil sælge, så er det nu, pris og salg aftales parterne imellem og ikke her på båndet.
Er der nogle der har noget?

OZ8NN havde hans Yaseu FT891 med FC-50 tuner og SCU-17 modem samt Heil BM17 head set til salg

Indkald

Så går vi over til indkald

Der var 10 der lyttede medpå VHF repeateren.

Da vi har snakket om, at vores nye UHF repeater ikke bruges så går vi nu over på den og laver indkald her også.
For at alle kan være med gør vi det på FM,  tone 79 Hz.

Der var 5 der lyttede med på UHF repeateren.

Andre prefixer

Er der nogen der er glemt eller ikke blev hørt første gang så meld ind nu.

Tak for god ro og orden og tak for lån af repeateren

Jeg giver nu Repeateren fri.

AfHans Harbeck

2026-05-12 – Repeater nyt

Så er det igen tid til repeater nyt fra OZ7RD via OZ3RED på 145.725 Mhz.
OZ7RD er en lokalafdeling under EDR, bosiddende i Randers.

I aften er det OZ5ADX, Henrik ved mikrofonen.
Der vil fast blive afholdt repeater nyt hver 14 dag, tirsdag i lige uger kl. 19.30.

Næste repeater nyt er den 26.05.26
Hvis der er medlemmer der vil hjælpe til med at køre repeater nyt så er de velkomne til at melde sig til bestyrelsen.

Hvis der er noget man ønsker med i repeater nyt så send en mail til nyheder@oz7rd.dk

Deadline for indlæg er kl.18.00 dagen før udsendelsen.

Husk i kan altid se aktiviteter i kalenderen på vores hjemme side eller på vores Facebook side.

Aktiviteter i klubben:

Hver onsdag kl. 19.00 er der klubaften og alle er velkomne til at komme i det gamle vandtårn på Hobrovej 84A Randers.
3. onsdag i måneden er tema aften. Her afholder vi foredrag / workshop med mere, se i kalenderen.

Siden sidst

Onsdag den 29.04.26 var der tema aften, hvor Sven OZ7S kom og holdte del 2 af sit foredrag ”Standbølgeforholdet – fup eller fata”.
Indhold: Hvad siger senderen til standbølgeforholdet?
Dør den af standbølger eller hvordan?
Betyder det noget?
Hvad er op og ned på de stående bølger?
Kom og få redet (antenne)trådene ud!

  • Kan man regne det ud? Og hvordan?
  • Kan man måle det? Og hvordan?
  • Tilbageblik: Rørsendere
  • Nu: Transistorradioer
  • Opsummering, floobydust, afslutning.

Vi fik en rigtig god aften, igen med mange besøgende, som fik en masse information med hjem.
Tak til Sven for foredraget

Tirsdag den 05.05.26 prøvede vi igen med deltagelse i NAC-test denne gang på 2m.
Vi tog igen på Lysnet og OZ8VO og OZ8NN deltog.

Denne gang var forholdene betydelig bedre end under 23cm testen.
lige fra start fik vi masser af qso og det var med både svenske, danske og tyske stationer. Vi kørte frem til kl.21.00 hvor vi pakkede sammen og kørte hjem.

Onsdag den. 06.05.26 var almindelig klubaften og her blev som sædvanligt snakket om mange ting og en fik også hjælp til at programmere sin gamle  VHF / UHF radio.

Fremad

I morgen den 13.05.26 er der almindelig klubaften. Har du et projekt eller noget du har bygget og gerne vil vise frem så tag det med i klubben og lad os få en god snak om det.

Husk vi samler stadig effekter ind til salg på årets Amatør Træf i Odense i november, så har du noget du vil donere så tag det med i klubben.

Onsdag den. 20.05.26 er der annonceret Tema aften.
Denne aften er udskudt så vi holder tema i forbindelse med et åbent hus.
Vi holder derfor almindelig klubaften denne aften.

En opfordring – Har du nogle emner du kunne tænke dig at høre om i klubben så fortæl det til bestyrelsen og vi vil se hvad vi kan gøre for dig. Det behøver ikke være dig der skal stå for udførelsen – vi vil bare gerne høre hvad der kunne være interessant.

Hvis der er stemning for at køre 23cm test i næste uge den 19.05.26, så kom ind i klubben i morgen og lad os
se om der er nogle som vil deltage. Hvis ikke køre vi det i eget regi.

Andre klubbers aktiviteter

Vi vil slå et slag for Ålborg afdelingens repeater nyt hver mandag kl. 19.00 på Aalborg repeateren på 145.650mhz og de har klubaften hver onsdag kl. 19 i deres klubhus på Forchhammersvej 11.

Radioamatørernes sommerlejr.

Nu nærmer sommeren sig og vi vil gøre lidt reklame for radioamatørernes sommerlejr som i år holdes i det jyske, nærmere bestemt i Karup. Sommerlejren holdes i år fra den 04.07.26 til den 11.07.26 på Hessellund Sø Camping.
Se mere på hamcamp.dk

Lidt info

Vi vil igen minde om NAC testene som er

1. tirsdag i måneden 2 meter test

2. tirsdag i måneden er 70cm test

3. tirsdag i måneden er 23cm test

4. tirsdag i måneden er mikrobølge test, alt over 23cm

1. torsdag i måneden er der 10 meter test

2. torsdag i måneden er der 6 meter test

3. torsdag i måneden er der 4 meter test

Kører du FT8 test så er disse flyttet fra tirsdag til onsdag på 2 meter båndet og opefter for at følge de internationale test.

I aften (som er 2. tirsdag) er det 70cm test.

Husk du kan også støtte vores repeatere med økonomiske donationer. Alle bidrag er velkomne store som små.
Husk det er med til at sikre driften af repeaterne i Randers fremover. Se mere under fanen repeater på OZ7RD.DK

Eventuelt

Hvis du har noget som du vil sige eller noget du vil sælge, så er det nu, pris og salg aftales parterne imellem og ikke her på båndet.

Er der nogle der har noget?

Indkald

Så går vi over til indkald – hvem har lyttet med i aften, der var 14 stationer

Andre prefixer

Er der nogen der er glemt eller ikke blev hørt første gang så meld ind nu.


Tak for god ro og orden, og tak for lån af repeateren

Jeg giver jeg nu Repeateren fri.